onsdag 5 december 2012

Karossinköp.


Jag hade inte lätt att välja kaross till mitt Ac cobra bygge. Jag var länge inne på den tidigare 289an. Den gillar jag för att den är lite nättare i linjerna så ville min fru ha en lite mindre för att Triumphen vi hade var så liten och smidig, Hon förknippar en engelsk sportbil med de lite rakare striktare linjer.
427an. har jag alltid gillat också som har en lite brutalare ut strålning och ger ett tuffare intryck. Den är lite fetare i sin formgivning och det gillas inte av alla bl.a min fru.
När jag var i Stoneleigh så insåg jag hur trånga dom är i sittbrunnen framförallt 289an. När jag intog min race körställning, så satt jag i mot karossen med ryggen och det tyckte jag inte riktigt om.
Så kom nästa problem Bmw motorn. Den är ju inte den smalaste konstruktionen precis.
Sedan hittade jag lösningen som jag hoppas att jag kommer bli nöjd med.
Ac cobra 427 FlippfrontI och med att jag skall frångå "Konceptet" Engelsk sportbil med amerikansk v8  så mycket,  kan det ju inte göra något att fortsätta min linje. Det dök upp en skön lirare från en annan del av Sverige i Cobra klubben som har en gjutform till en 427 kaross. Den formen var förlängd 10 cm i sittbrunnen och även lite på bredden vid hjulhusen. Så det bästa av allt den har flippfront. Han var snäll och hjälpte mig att gjuta upp en kaross åt mig.Det är bara ett skal men det gör mig inget då jag skall bygga ett eget rör rams chassi.


Titta så smidigt det är med flippfront den får plats på en släp kärra.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hoppas bygget fortgår nu när nya garaget är klart. Kan du förmedla kontakt med den som gjorde din Cobrakaross? Även jag behöver en förlängd och breddad kaross...
    Hälsningar!
    Avve
    Linköping

    SvaraRadera