Den övriga drivlinan som satt i donator bilen är en 3L v8 som heter M60b30 och en 5växlad manuell låda.
Motorn och växel lådan är av aluminium och väger inte mer än 220kg tillsammans. Bilen jag kom över hade nästan 18000 mil på mätaren så jag hoppas det finns några mil kvar på motorn innan den rasar.
Att jag inte valde att utgå från en 540 med M60b40 motorn är de svenska besiktnings reglerna med begränsning på vikt effekt förhållandet. Jag hoppas att min cobra inte skall behöva bli någon tung skapelse med aluminium drivlinan som bas.
![]() |
Det jag kommer att göra med motorn är att snygga till den. Så skall jag kontrollera det kända problemet med oljepumps bultarna.
Sedan skall jag se om det finns möjlighet att banta några kilo på svänghjulet då motorn satt i en bil som vägde mer än dubbelt mot vad min kommer att göra.
Om det är någon som har någon bra idé till om det går att banta ett dubbelmasse svänghjul så tas det gärna i mot. Reservlösningen är ett aluminium svänghjul.
Här står kraftpaketet som fått några sabbatsår för att väckas upp i en ny miljö med en lättare last att leva med i fortsättningen.
Här står kraftpaketet som fått några sabbatsår för att väckas upp i en ny miljö med en lättare last att leva med i fortsättningen.
Som ni ser så behövs en liten visuell översyn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar